CO JEŚĆ JESIENIĄ?

Jesień zbliża się wielkimi krokami. Powoli widać ją za oknem, daje o sobie poznać przez chłodniejsze wieczory i krótsze dnie. Nadchodzi czas, by weszła także do naszej kuchni. Jesienne warzywa i owoce są pełne koloru, pysznego smaku, a także witamin i wartości odżywczych.


Warto je jeść, by cieszyć się odpornością i zdrowiem, które na pewno przydadzą się w chłodniejszych dniach. Jesień to przede wszystkim sezon na dynię, cukinię, paprykę, bakłażana, buraki oraz śliwki i gruszki. Owoce i warzywa sezonowe dają wiele możliwości do eksperymentowania w kuchni i poznawania nowych smaków. Ta pora roku, kojarzy nam się w żółtych, pomarańczowych i czerwonych barwach. I takie też są warzywa i owoce, po które szczególnie powinniśmy sięgać o tej porze roku. Warto jeść produkty sezonowe, przede wszystkim dlatego, że są najświeższe i najtańsze w tym danym okresie.

Królowa jesieni, czyli dynia. Podobnie jak inne owoce i warzywa jesienne posiada właściwości zdrowotne i odżywcze: jest bogata w beta-karoten, dzięki czemu hamuje procesy nowotworowe; obniża poziom złego cholesterolu; gwarantuje prawidłową pracę oczu oraz warunkuje umiejętność widzenia w półmroku. Sezon na dynie  trwa od września do marca, a możliwości jej wykorzystania się niezliczone. Warzywo posiada kilka odmian, dlatego warto znać rodzaje dyni i sposoby na jej zastosowanie w kuchni.

Buraki czerwone – sposób na odporność. Sezon na buraki czerwone zaczyna się we wrześniu i trwa aż do marca. Warto je jeść, ponieważ posiadają liczne właściwości zdrowotne: posiadają właściwości odchudzające, wspomagają odporność organizmu, spowalniają procesy starzenia się, wspomagają układ krwionośny, zapobiegają anemii, zawierają kwas foliowy, dzięki czemu regulują rozwój płodu, a także zapobiegają chorobom nowotworowym. Zarówno surowe, pieczone, jak i kiszone buraki zawierają drogocenne właściwości zdrowotne. Warto je jeść w każdej postaci. Można przygotować z nich sok, pyszne domowe frytki, a także ukisić buraki na barszcz.

Cukinia – właściwości lecznicze. Cukinię warto kupować od września do października. Sezon na nią jest stosunkowo krótki, dlatego warto go mocno wykorzystać. Cukinia posiada niezliczone wartości zdrowotne i odżywcze. Dzięki temu polecana jest dla osób na diecie oraz dla małych dzieci. Wiele osób poznało się na korzyściach jakie daje częste spożywanie cukinii, dlatego jest ona jednym z dwudziestu najchętniej spożywanych warzyw w naszym kraju. Warzywo przede wszystkim: wspomaga procesy trawienia i odkwasza organizm, przez co polecane jest dla osób odchudzających się, ma niski indeks glikemiczny, co jest szczególnie ważne w diecie cukrzyków, wspomaga pracę mózgu oraz układ nerwowy oraz pozytywnie wpływa na odporność. Cukinię możemy piec, smażyć, marynować, a także jeść na surowo.

Papryka spowalnia procesy starzenia. Możemy się nią cieszyć we wrześniu i październiku. Jest ona wtedy smaczna i w przystępnej cenie. Oprócz pysznego, delikatnie słodkiego smaku posiada cenne właściwości odżywcze i zdrowotne: chroni przed chorobami układu krążenia oraz obniża ciśnienie krwi, zwalcza wolne rodniki odpowiedzialne za starzenie się, zawiera cztery razy więcej witaminy C niż cytryna, dzięki czemu świetnie wspomaga odporność organizmu, surowa papryka wspomaga procesy trawienne, dzięki czemu jest lekiem na wzdęcia i zaparcia. Paprykę można spożywać w każdej postaci. Jest świetnym dodatkiem do dań z makaronu czy ryżu. Bardzo dobrze smakuje na kanapkach, a także pieczona czy grillowana.

Gruszki – pozytywnie wpływają na pracę mózgu. Gruszki to jedne z tych produktów, które zawierają cenne właściwości odżywcze, szczególnie wpływające na pracę mózgu. Ale nie tylko. Cenne właściwości gruszek są niezliczone: pomagają przy przeziębieniu, kaszlu oraz gorączce, zmniejszają ryzyko wystąpienia udaru mózgu oraz obniżają ciśnienie krwi. Miękkie i dojrzałe gruszki pomagają w walce z zaparciami, a odmiany cierpkie i mniej soczyste zwalczają biegunkę. Polecane są dla osób na diecie, ponieważ w 84 procentach składają się z wody.

Jedzmy na zdrowie.

 

 

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.