„CODEWEEK” W PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU W GŁOGOWIE MŁP.

CodeWeek, czyli Europejski Tydzień kodowania,  to wydarzenie społeczne, w które angażują się wszystkie europejskie państwa i nie tylko! Jego misją jest poszerzanie i promowanie kompetencji z zakresu programowania i zachęcanie osób w każdym wieku do rozpoczęcia przygody z programowaniem.


Nasze przedszkole wzięło udział w CodeWeek wraz z ogólnopolskim programem “Uczymy Dzieci Programować”. Podczas trwania projektu zrealizowaliśmy następujące tematy:

  • „Zaprogramuj zdrowie” – Przypomnieliśmy sobie co służy a co nie służy naszemu zdrowiu; zaprogramowaliśmy nasz zdrowy dzień; ułożyliśmy na macie „ścieżkę zdrowia” a następnie stworzyliśmy kod( drogę) prowadzący przez kolejne zdrowe punkty. Na koniec zaprogramowaliśmy „ścieżkę zdrowia” dla ozobota.
  • „Myślę, marzę, konstruuję” –  Dzieci poznały wynalazki Leonardo da Vinci, a następnie same postanowiły zostać wynalazcami i z wykorzystaniem udostępnionych materiałów stworzyły bardzo pomysłowe konstrukcje.
  • „Rysuję, maluję, koduję” – Bawiliśmy się w kodowanie rysując, ćwicząc, ucząc się i bawiąc – od maluszków, aż po starszaki.
  • „Muzyczny kod” – Przedszkolaki wiedzą już, że również muzyka może być w kodach ukryta. Poznały różne sposoby kodowania i dekodowania muzyki- nie tylko za pomocą nut. Dzieci muzykowały odczytując kody ukryte w kolorach, znakach, obrazkach. Grały przy pomocy kubeczków, dzwonków czy też drewienek.
  • „Kubeczki od A do Z” – Dzieci  bardzo lubią zajęcia z kubeczkami, chętnie z nimi pracują, manipulują. Budowaliśmy wieże wg  własnego pomysłu, według instrukcji lub zgodnie z warunkami.

Czas, który dzieci spędzają w przedszkolu, pozwala im polubić kodowanie, traktować zabawy z nim jako naturalną część edukacji i wychowania. Dla efektywnej realizacji procesu wychowawczego, bardzo ważną cechę zabaw z elementami kodowania stanowi fakt, że trudności, które mogą pojawić się w ich trakcie, są przez dzieci traktowane raczej jako wyzwania, a nie jako problemy czy bariery. W trakcie zabaw z kodami dzieci koncentrują się na wyszukiwaniu rozwiązań (jednego lub wielu), przez co wzrasta ich poczucie własnej wartości. Czują się zauważone i docenione, co w konsekwencji przyspiesza i czyni bardziej efektywnym proces przyswajania przez nie informacji i rozwoju nowych umiejętności.

Podstawowa pomoc dydaktyczna w formie planszy do kodowania, pozwala nauczycielowi, w taki sposób skonstruować zajęcia, aby stroną aktywną było dziecko, które poprzez manipulowanie przedmiotami nabiera doświadczeń, tak ważnych w procesach poznawczych. Dodatkowo zajęciom towarzyszy spora dawka ruchu i częste zmiany aktywności.   Każda chwila, każde zajęcia są okazją do zabaw z elementami kodowania, dzieci bardzo chętnie sięgają po kolorowe kubeczki, układając z nich wymyślone przez siebie budowle, rytmy, a nawet litery, tworzą kody, według których ustawiają wieże. Zabawy ruchowe również są zakodowane za pomocą symboli, przedszkolaki wykonują cykl ćwiczeń dopiero po jego odkodowaniu. W nauce programowania towarzyszy nam również ozobot  – mały, ale bardzo inteligentny robot do nauki programowania. Za pomocą kolorowych kodów (na kartce papieru lub poprzez ułożenie puzzli) dzieci programują zadania, które wykonuje robot.

Kodowanie na stałe wpisało się w naszą codzienność przedszkolną, z czego bardzo się cieszymy.

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.
Skip to content