DIETA DLA ODPORNOŚCI

Sezon zachorowań na grypę i przeziębienia w pełni. Co zrobić, aby nie ulec wirusom i bakteriom gdy wszyscy dookoła kichają? Wystarczy prowadzić zdrowy tryb życia, a nasz organizm sam poradzi sobie z infekcjami. Wszechobecny pośpiech, do którego jesteśmy przyzwyczajeni powoduje, że zapominamy o podstawowych zasadach zdrowego odżywiania. Warto zatem je przypomnieć.


Śniadanie, choć brzmi banalnie stanowi ono kluczowy posiłek dla naszego organizmu. Nieregularnie odżywiane komórki odpornościowe nie podejmą walki z zarazkami. Podczas snu, nasz organizm czerpie z zapasów, dlatego rano konieczne jest, aby je uzupełnić. Pierwszy posiłek w ciągu dnia należy spożyć w ciągu godziny od momentu wstania z łóżka. Powinien być on sycący oraz rozgrzewający, lecz nie obciążać układu pokarmowego. Mogą to być płatki z mlekiem, gruboziarniste pieczywo lub chudy twaróg z jajkiem. Do picia proponujemy szklankę soku z owoców. Takie menu śniadaniowe zapewni organizmowi wszystko to, czego potrzebuje na start. Należy pamiętać, że owoce cytrusowe mają właściwości oziębiające, dlatego po ich spożyciu lub wypiciu ich soku warto rozgrzać organizm herbatą.

Dieta wzmacniająca odporność. Bardzo ważne jest, aby w ciągu dnia zjeść coś ciepłego. Świetnie sprawdzi się w tej roli talerz gorącej zupy. Szczególnie zupy warzywne korzystnie wpływają na organizm. Są mniej tuczące, a dostarczają wielu cennych składników mineralnych. Na drugie danie warto wybrać chude mięso lub rybę. Jako dodatek sugerujemy kaszę lub ryż, a do tego koniecznie porcję warzyw. Potrawy kaloryczne nie są mile widziane, ponieważ powodują nadwagę, a ta z kolei osłabia odporność. Specjaliści zachęcają do hodowania na swoich parapetach kiełków oraz natki. Dostarczą one masy witamin, minerałów oraz białka i kwasów omega-3. Ciekawostką jest, że kiełkujące rośliny wytwarzają chlorofil oraz enzymy, które wpływają na wzmocnienie naszych organizmów. Poprawiają także odporność i wspomagają trawienie. Istotne, aby kiełki i natkę jeść na surowo, ponieważ wysokie temperatury pozbawiają ich cennych składników.

Postaw na mrożonki i kiszonki. Dostarczają one prawie tyle samo witamin i minerałów co ich świeże odpowiedniki. Zawierają duże ilości antyoksydantów – witaminy C, E, beta-karotenu, a także selenu i cynku. Należy zwrócić uwagę na sposób ich przygotowania. Mrożonki, które przeznaczone są do gotowania, najlepiej włożyć do wrzątku i krótko gotować, ponieważ podczas powolnego gotowania witamina C w nich zawarta może zmniejszyć swoją zawartość nawet o 50%.

Innym sposobem na ograniczenie strat składników odżywczych w owocach i warzywach jest kiszenie. Ich cenne, dobroczynne substancje przenikają wówczas do zakwasu, dlatego warto czasem sięgnąć po sok z kapusty lub ogórków. Ważny jest jednak umiar, ponieważ takie „koktajle” zawierają sporo soli. Powstały podczas fermentacji kwas mlekowy wpływa na regulację flory bakteryjnej jelit, poprawę wchłaniania witamin i minerałów, a także chroni przed wieloma chorobami.

Zachęcamy, aby podczas gotowania pamiętać o tych kilku prostych zasadach, ponieważ nie kosztuje to wiele wysiłku, a pozwoli na dłużej zachować zdrowie i cieszyć się pełnią życia także w mroźne zimowe dni. Zadbajmy o swoją odporność.

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.