DIETA SOKOWA NA WIOSNĘ

Dieta ze świeżych soków i koktajli cieszy się ogromną popularnością zwłaszcza w okresie wiosennym. Zawdzięcza to swoim właściwościom odchudzającym i oczyszczającym. Wielu twierdzi, że można dzięki niej schudnąć oraz zmienić styl życia. Czy każdy powinien spróbować? O tym poniżej.


Dieta sokowa polega na spożywaniu świeżo wyciskanych soków z warzyw i owoców lub zmiksowanych z nich koktajli.  Powinny być one całkowicie roślinne, a ich skład powinien zawierać 80% warzyw i 20 % owoców, by nie dostarczać cukrów w nadmiarze. Można także dodać do nich przyprawy korzenne czy algi, a także gotowe soki, np. z czarnego bzu lub aceroli.

W zależności od rodzaju warzyw i owoców, można je wyciskać (np. marchew, jarmuż, pomarańcze czy granat) lub miksować w całości (sałaty, maliny). Zanim zdecydujemy się na sok na bazie brokułu lub jarmużu, warto spróbować szpinaku. Na jego bazie można stworzyć ciekawe połączenia smaków, np. miks szpinaku, ananasa i wody kokosowej lub szpinak z dodatkiem ogórka, zielonego jabłka i imbiru.

Warto zadbać o to, by nasze menu zawierało więcej koktajli niż soków wyciskanych, ponieważ zawierają one więcej błonnika. Jest on potrzebny dla usprawnienia trawienia, usuwania z organizmu z toksyn i wolniejszego wchłaniania cukrów.  Do wyciskania soków najlepsza jest wyciskarka wolnoobrotowa, której praca nie wiąże się z podniesieniem temperatury soku czy nadmiernym utlenianiem witamin – spadkiem wartości odżywczych. Dieta sokowa dopuszcza także inne napoje, takie jak woda, herbatki owocowe czy ziołowe lub woda kokosowa bez cukru.

Kiedy pomoże, a kiedy zaszkodzi? Dieta sokowa jest niskokaloryczna, dostarcza jedynie ok. 800–1000 kalorii. Składa się głównie z węglowodanów, a brakuje w niej białka i tłuszczów, dlatego przy dłuższym stosowaniu szkodzi.  Jej odchudzające efekty są krótkotrwałe, ponieważ wynikają z utraty wody i tkanki mięśniowej z organizmu. Prowadzi także do obniżenia metabolizmu i zwiększenia tendencji do tycia. By jej działanie pozytywnie wpływało na nasz organizm, powinna być stosowana nie dłużej niż  1-7 dni, chyba, że koktajle i soki nie będą jedynym źródłem kalorii w naszej diecie. Zwolennicy diety twierdzą, że nie tylko odchudza, ale także poprawia samopoczucie, dodaje energii i wspomaga odporność.

Popularność diety sokowej wzrasta szczególnie na wiosnę, jednak najlepiej jest zafundować sobie taką kurację w pełni sezonu na warzywa i owoce. Poza nim, należy zwrócić uwagę, by wykorzystywane przez nas produkty pochodziły z upraw ekologicznych lub dobrej jakości mrożonek.

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.