DOBRY START W SZKOLE

Początek roku szkolnego to niewątpliwie czas szczególny. Odczuwają to nie tylko dzieci i młodzież szkolna, która powraca do swoich obowiązków, lecz także ich rodzice. W szczególnej mierze dotyczy to rodziców najmłodszych uczniów, którzy właśnie wkraczają w zupełnie nowy dla nich świat. Jak nie tylko pomóc dziecku przebrnąć przez ten trudny czas, lecz także wesprzeć je w tej przeprawie? O tym poniżej.


Dzieci tak samo jak dorośli przystosowują się do otaczających je zmian z różnym nastawieniem i w różnym tempie. Część z nich z podekscytowaniem czekała na pierwszy dzwonek i spotkanie z rówieśnikami, mając nadzieję na przeżycie nowej przygody. Są jednak także takie, które mocno się tego obawiały i mierzyły z ogromnym stresem. Jest jednak kilka sposobów na to, by wesprzeć dziecko w trudnym dla niego czasie i zadbać o jego odpowiednią formę zarówno psychiczną jak i fizyczną.

Zawsze bądź blisko, pomagaj w trudnych chwilach. Najlepsze, co w ciężkich i stresujących chwilach może zrobić rodzic jest zapobieganie stresowi u dziecka. Szkoła niestety często taki stan wywołuje, ale rolą rodziców jest wychwytywanie niepokojących symptomów i reagowanie w sytuacjach tego wymagających. Warto uspokajać dzieci i zapewniać o naszej gotowości do pomocy im.

Jak unikać niepotrzebnego stresu:

– Nie wywołuj w dziecku dodatkowego lęku, unikaj mówienia: koniec z komputerem, z piłką, z wyjściami do kolegów. Unikaj straszenia.

– Jeśli dziecko obawia się szkoły wybierzcie się razem na zakupy po szkolną wyprawkę, pozwól mu wybrać nowe zeszyty czy buty na zmianę.

– W rozmowach o szkole akcentuj pozytywy, pokazuj mu to,  co przyjemne, przedstawiaj ją, jako etap niezbędny do spełniania marzeń.

– Zainicjuj rozmowę o zagrożeniach, które mogą się pojawić w szkole (przemoc rówieśnicza, uzależnienia, cyberprzemoc).

– Zapewnij dziecko o tym, że zawsze może na ciebie liczyć i że pomożesz mu w każdej trudnej sytuacji.

Zadbaj, by zawsze zjadło śniadanie. Bez względu na wiek, każdy człowiek powinien zjeść śniadanie jeszcze przed wyjściem z domu, a także mieć zapewniony odpowiedni posiłek w ciągu dnia. Nie inaczej jest z dziećmi. Nie należy dopuszczać do tego, by wychodziły bez śniadania z domu. Zadbajmy także także o jego formę i jakość. Warto, by było ono urozmaicone warzywami i owocami. Pamiętajmy, że wielkimi krokami zbliża się jesień – okres obniżonej odporności. Warto zadbać o nią odpowiednią dietą. Pilnujmy, by dziecko nie zabierało do szkoły chipsów czy słodkich napojów, tylko żywność bogatą w witaminy i mikroelementy.

Nie zwalniaj dziecka z wychowania fizycznego bez powodu. Przy obecnym trybie życia dzieci i młodzież często nie poświęcają na ruch tyle, ile powinni. Często wolą spędzić go przy komputerze lub innych zajęciach, które nie wymagają aktywności fizycznej. Specjaliści przypominają, że brak ruchu grozi nie tylko skrzywieniem kręgosłupa, wadami postawy i brakiem ogólnej kondycji, ale także gorszym samopoczuciem i słabszą koncentracją. Naukowcy dawno już dowiedli, że regularna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na funkcje poznawcze – m.in. myślenie, zapamiętywanie i przetwarzanie informacji. Ponadto sport ma korzystny wpływ na kształtowanie postaw i zachowań. Aktywne dzieci lepiej pracują w grupie, lepiej radzą sobie z porażkami, wykazują się większą cierpliwością i rozumieją, że na nagrodę za wysiłek trzeba czasem poczekać.

Zadbaj o sen dziecka. Ile powinno spać? W zależności od wieku: 6-latki – ok. 11 godzin, 12-latki – min. 8 godzin na dobę. Zdaniem lekarzy, z powodu niewyspania dzieci bywają rozdrażnione oraz nerwowe. Mają także problemy z koncentracją i nie potrafią się skupić na lekcji. Ważne są również warunki, w których zasypia dziecko – najlepiej w łóżku w przewietrzonym wcześniej pokoju.

Kontroluj wagę plecaka. Obok książek i innych niezbędnych do szkoły materiałów, dzieciom zdarza się pakować do nich również takie przedmioty jak zabawki. Ważne jest, by waga plecaka nie przekraczała 20 % masy ciała dziecka. Ciężkie lub źle dobrane plecaki mogą wyrządzić dużą krzywdę postawie dziecka. Zdarza się, że na bóle kręgosłupa skarzą się już uczniowie podstawówek. Obok dbania o odpowiednią wagę plecaka, pomocny może się okazać również umiarkowany wysiłek fizyczny, który nie przeciąża kręgosłupa – może być to pływanie, jazda na rowerze czy bieganie, które wzmocnią mięśnie brzucha i mięśnie przykręgosłupowe.

Wprowadzenie w życie tych kilku prostych wskazówek z pewnością przyniesie wymierne korzyści zarówno dla dzieci jak i rodziców.  

 

 

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.