OD MOCNYCH KOŚCI PO DOBRE SAMOPOCZUCIE

Witamina D, nazywana też witaminą słońca znana jest głównie z korzystnego wpływu na nasz układ kostny. Jej prawidłowe stężenie w organizmie zmniejsza też ryzyko pewnych nowotworów. Występuje w przyrodzie pod postacią witaminy D2 i D3. Jednak czy jej zbawienny wpływ ogranicza się tylko do wspomagania naszej gospodarki wapniowo-fosforanowej?


Z pewnością nie. Ma ogromny wpływ na nasz organizm. Jej działania określa się, jako plejotropowe, czyli wielokierunkowe. Wynika to z faktu jej wpływu na ekspresję ponad 200 różnych genów. Obok takich funkcji w naszych organizmach, jak zapewnienie prawidłowego działania układu nerwowego, odpowiedniej gęstości mineralnej kości – w tym krzywicy u dzieci, czy osteomalacji i osteoporozy u dorosłych, witamina D wpływa także na siłę mięśni. Istotnym faktem jest, że jej prawidłowe stężenie w organizmie osób regularnie ćwiczących, wpływa na skuteczność treningów. Odpowiedni poziom witaminy D w naszym organizmie zmniejsza także ryzyko nowotworów, m. in. raka piersi, pęcherza moczowego, żołądka, jajników, macicy, prostaty, przełyku, odbytu, trzustki czy jelita grubego. Wpływa także na mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia chorób autoimmunologicznych, takich jak: cukrzyca typu 1, stwardnienie rozsiane, nieswoiste zapalenie jelit, toczeń układowy, reumatoidalne zapalenie stawów, twardzinę układową oraz łuszczycę.

Badania dowodzą także, że ma ona wpływ na utrzymanie prawidłowej masy ciała oraz redukuje ryzyko rozwoju zespołu metabolicznego. Hipowitaminoza może doprowadzić do rozwoju nadciśnienia tętniczego, zawału oraz choroby niedokrwiennej serca.

Potwierdzono także jej wpływ na naszą kondycję psychiczną. Niedobór witaminy D w naszym organizmie, może doprowadzić do rozwoju depresji, choroby dwubiegunowej, schizofrenii czy nerwicy. W życiu codziennym, możemy odczuć jej niedobór przez pogorszenie się samopoczucia oraz osłabienie odporności.

Warto pamiętać, że tylko 10% witaminy D pokrywamy żywnością. Pozostałe 90%, pochodzi z syntezy skórnej, która w Polsce jest możliwa jedynie w okresie od końca kwietnia do początku września. Istotne dla jej zajścia jest także to, by w tym okresie przebywać na słońcu minimum 15 minut dziennie, między godziną 10, a 15. W okresie jesienno-zimowym zalecana jest suplementacja tej witaminy do naszego organizmu.

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.