SEZON NA BÓB. DLACZEGO WARTO GO JEŚĆ?

Bób, jako przedstawiciel warzyw strączkowych posiada jedną, niepodważalną zaletę – nie tylko może stanowić integralną część diety, ale jest także sycący. Letnie miesiące, gdy trwa na niego sezon, są idealną porą, by się do niego przekonać i poznać właściwości zdrowotne.


Bób jest warzywem charakteryzującym się wysokimi wartościami odżywczymi przy stosunkowo niskiej zawartości kalorii. Cechuje się znaczną ilością błonnika pokarmowego i niską zawartością tłuszczu, co sprawia, może być stosowany przez osoby starające się schudnąć oraz te, które chcą prowadzić profilaktykę w chorobie wieńcowej bądź ceniące prawidłową zbilansowaną dietę.

Wartości odżywcze i składniki. Białko. Jedna szklanka gotowanego bobu zawiera średnio  187 kcal oraz 33g węglowodanów. Dietetycy zalecają włączanie tego warzywa do diety ze względu na wysoką zawartość białka i niewielką zawartość tłuszczu. Bób zawiera 13 gramów białka w objętości nieprzekraczającej filiżanki i tylko 1 gram tłuszczu. Może być więc idealnym źródłem białka dla wegetarian i wegan.  Błonnik. Przy zawartości  9g błonnika, jedna porcja bobu jest w stanie zaspokoić prawie 1/3 dziennej zalecanej dawki (25-35g) tego składnika. Błonnik daje uczucie sytości po posiłku oraz ułatwia pracę jelit. Według badań, składnik ten obniża ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej oraz stabilizuje stężenie glukozy we krwi. Sód. Świeżo ugotowany bób zawiera niewielką ilość sodu – zaledwie 8 mg w porcji. Jego puszkowany odpowiednik potrafi zawierać aż 500 mg tego pierwiastka w porcji. Witaminy i składniki mineralne. Bób zawiera znaczne ilości żelaza, magnezu, miedzi a także  177 mg folianów w 100 gramach (44% dziennego zapotrzebowania na ten składnik). Niestety nie jest on najlepszym źródłem witamin takich jak C, E, oraz A, zawiera jednak witaminę  K, tiaminę i ryboflawinę.

Kaloryczność. W porównaniu do swoich zdolności pokonania głodu, warzywo to, jest niskokaloryczne. Jedna szklanka ugotowanych nasion bobu to niecałe 200 kcal. Za efekt szybkiego nasycenia odpowiada duża zawartość błonnika oraz białko.

Wprowadźmy bób do swojej kuchni. Smacznego!

 

 

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.